Contact

Adres: Eikenhorstlaan 16
Postcode: 2245 BC Wassenaar
Telefoon: 070 514 5790 lees meer »

Over mij

Ik ben Gladys Bonta-Wetzel. Ik ben een logopedist met ruim 33 jaar ervaring. Na mijn afstuderen in 1981 aan de Hogeschool in Amsterdam .... lees meer »

Sociale media

Volg de laatste nieuws van mijn praktijk middels de sociale media.

Logo Logopediepraktijk Gladys Bonta-Wetzel
Meer dan 40 jaar ervaring als logopedist
Lid van De Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie en tevens geregistreerd in de Kwaliteitsregister Paramedici.

Stotteren bij kinderen

Bij kinderen is de spraak- en taalontwikkeling in volle gang. Spreken is een complexe vaardigheid. Gedachten, ideeën of gevoelens worden omgezet in taal en deze taal wordt omgezet in spraakbewegingen. Er zijn meer dan 100 spieren, die via de neurologische zenuwbanen worden aangestuurd om op het juiste moment de juiste beweging te maken met de juiste snelheid en kracht. Dit vereist een grote mate van coördinatie en timing. Bij een kind met stotteraanleg is deze timing voor spraakbewegingen minder goed en loopt het risico te gaan stotteren.

Bij 5% van alle kinderen komt stotteren voor. Bij 80% van deze kinderen herstelt zich dit spontaan, mits er door de omgeving met ‘bemoediging’ op gereageerd wordt. Bij 20% gaat het niet vanzelf over. 1% van alle volwassenen stottert. Als één van de ouders stottert is er 25% meer kans dat het kind gaat stotteren.

Stotteren - kind traject

De ontwikkeling en het karakter van het kind, reacties van anderen en ervaringen, spelen een rol in de eventuele verdere ontwikkeling van stotteren. De factoren die het stotteren uitlokken kunnen heel verschillend zijn. Factoren die spanning veroorzaken of inspanning vragen bij het spreken, kunnen het spreekproces verstoren.

Jonge kinderen met een snelle spraak- en taalontwikkeling kunnen al snel moeilijke woorden gebruiken en in lange zinnen spreken. Vaak willen ze ook nog graag snel reageren. Dit is voor hun spraakspieren op dat moment te moeilijk te realiseren. Maar ook een vertraagde spraak- en taalontwikkeling kan een factor zijn. Het kost kinderen dan moeite hun ideeën in woorden om te zetten, waardoor stottergedrag kan ontstaan.

Reacties van anderen, bijvoorbeeld opmerkingen als ‘praat eens langzaam’, ‘haal eerst eens diep adem en zeg het nog een keer’ geven vaak onbedoeld het kind het gevoel, dat hij het niet goed doet en niet mag stotteren. Het kind gaat nog meer zijn best doen om ‘goed’ te praten en dit veroorzaakt spanning.

    Logopedisten maken o.a. gebruik van lichaams-georiënteerde therapieën:
  • Ontspanningsoefeningen
  • Ademcontrole
  • Actief reguleren van de spiertonus
  • Verhogen van het lichaamsbewustzijn
  • Maar ook verbeteren van de mondmotoriek d.m.v. tong- en lipoefeningen
  • Aanleren van een goed spreektempo
  • Verbetering van de sta- en zithouding
  • Indien nodig het verbeteren van de taalontwikkeling w.b. woordenschatuitbreiding, zinsbouwverbetering
  • Verbeteren van de structuur van het vertellen m.b.v. de 5 W’s (Wie, Waar, Wanneer, Wat en Waarom)
Stotteren bij kinderen

Deel deze pagina

Interessante informatie gevonden? Deel dan deze pagina op de sociale media en vertel het door.

Bel direct
070 514 5790
Heeft u direct behoefte aan een adviesgesprek? Laat uw telefoonnummer achter en ik bel u zo snel mogelijk terug.