Het kan zijn dat het kind een klank altijd vervangt (“het” i.p.v. “hek” en “tip” i.p.v. “kip”). Daarnaast komt voor dat een een kind bijvoorbeeld de /k/ in “hek” niet, maar in “kip” wel kan zeggen. Ook kan een kind klanken weglaten (“fies” i.p.v. “fiets”) of verplaatsen in een woord (“dorp” i.p.v. “drop”).
Vaak is er geen oorzaak aan te wijzen, maar mogelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld slappe mondspieren, problemen met het gehoor of de luisterhouding. Wanneer een kind problemen met het gehoor heeft, kan het bepaalde klanken niet goed horen en dus ook niet goed aanleren. Als het kind slappe mondspieren heeft kan het de klanken niet goed maken.
Het kind wordt niet verstaan en kan zich daardoor buitengesloten voelen, zich terugtrekken of boos worden of clownesk gedrag vertonen. Soms verstaan dan ouders, broertjes of zusjes het kind wel, maar hebben anderen daar meer moeite mee.
Er kunnen problemen ontstaan in het mondgebied. Als een kind een klank op een verkeerde manier maakt, bijv. door de tong tegen of tussen de tanden te duwen, kan dat gevolgen hebben voor bijv. de stand van het gebit. Wanneer de uitspraakproblemen blijven bestaan kunnen er in de toekomst lees- en schrijfproblemen ontstaan.
Wanneer u zich zorgen maakt over de spraak van uw kind, kunt u contact opnemen met een logopedist.
Communicatie is veel meer dan praten alleen. Met je lichaamstaal verklap je soms meer dan woorden kunnen uitdrukken. En je stemgebruik, je intonatie is ook heel belangrijk. Volgens Robert Birdwistle is communicatie: 55% lichaamstaal, 38% stemgebruik/intonatie, 7% de woorden die je gebruikt. Goed communiceren, kun je leren! Waarom is goede communicatie zo ontzettend belangrijk?
Wij kunnen alleen contact met elkaar hebben door communicatie. Door communicatie is het mogelijk dat we samenleven. Door communicatie kunnen we gesprekken hebben, overleggen en beslissingen nemen. Een communicatieprobleem is zo maar ontstaan.
Hoe vaak denken we niet: ‘ Ik ben toch duidelijk geweest over hoe ik het zie en hoe ik erover denk. Mijn mening is meegenomen in het gezamenlijke besluit en we waren het erover eens hoe het zou worden uitgevoerd. En toch wordt er nu iets anders besloten’. Frustraties komen naar boven: ‘Hebben ze dan niet goed geluisterd?’
U kunt wel iets zeggen, maar weet de ander dan ook wat u bedoelt? U kunt wel zeggen dat u het met elkaar eens bent, maar hoe kunt u dat zo zeker weten? Hebt u niet een heel ander beeld in uw hoofd dan de ander heeft? Zo ziet u dat een communicatieprobleem heel gemakkelijk kan ontstaan.
Het is erg belangrijk dat communicatieproblemen aan de orde gesteld worden. Als dit niet gebeurt, zullen negatieve gevoelens, zoals frustraties, opgekropt worden. Deze negatieve gevoelens zullen niet bevorderlijk werken voor de rest van de communicatie. Misschien als het zelfs zover komen dat op een gegeven moment de bom ontploft. Door problemen tijdig op te lossen, kunt u een hoop narigheid voorkomen.
Het is moeilijk om te erkennen dat de communicatie niet zo goed verloopt. Maar als het niet erkend wordt, kan er ook niets aan worden gedaan. En als er niets aan wordt gedaan, wordt het probleem erger. En als het probleem te groot wordt, kan het gaan exploderen. Het is dus goed om (vroegtijdig) te erkennen dat er een probleem is! Maar wat kun je doen in een dergelijk situatie?
Zou het niet fijn zijn als de ander verandert als je in een conflictsituatie zit? ‘De ander zit fout, niet ik!’ en ‘De ander moet het probleem maar oplossen, hij heeft het ook veroorzaakt!’, dit zijn gedachten die bij ons kunnen opkomen. Hoe verleidelijk is het niet om eerst aar de ander te kijken?!
Toch is het een kunst om u eerst te richten op uzelf. Het is goed om los van de ander te komen en eerlijk en oprecht naar uw eigen handelen te kijken. De volgende vragen kunnen u hierbij helpen:
Uw antwoorden op deze vragen kunnen u meer inzicht geven hoe u zelf in de situatie staat. Bent u bereid om naar uzelf te kijken? Naar uw aandeel in het communicatieprobleem? M.a.w. moedig uzelf aan om deze stap te maken en bij uzelf te beginnen.