Contact

Adres: Eikenhorstlaan 16
Postcode: 2245 BC Wassenaar
Telefoon: 070 514 5790 lees meer »

Over mij

Ik ben Gladys Bonta-Wetzel. Ik ben een logopedist met ruim 33 jaar ervaring. Na mijn afstuderen in 1981 aan de Hogeschool in Amsterdam .... lees meer »

Sociale media

Volg de laatste nieuws van mijn praktijk middels de sociale media.

Logo Logopediepraktijk Gladys Bonta-Wetzel
Meer dan 30 jaar ervaring als logopedist
Lid van De Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie en tevens geregistreerd in de Kwaliteitsregister Paramedici.

Dyslexie Test

Om voor hulpmiddelen op school in aanmerking te komen heb je een dyslexieverklaring nodig. De verklaring beschrijft welke belemmeringen de dyslexie veroorzaakt en welke hulpmiddelen nuttig kunnen zijn. Alleen een erkende psycholoog of orthopedagoog, gespecialiseerd op het gebied van leerstoornissen, kan een dyslexieverklaring afgeven.

Dyslexie onderzoek

Sommige basisscholen, (maar ook de gespecialiseerde logopedist), nemen bij jonge kinderen (vanaf 5 jaar) het Dyslexieprotocol af.

Dyslexie oefeningen voor jonge kinderen

  • Intensieve auditieve training met o.a. ‘Audiolog’, nazeggen van 3 en 4 voorgezegde woorden en zinnen.
  • Aanbod van identificatie van fonemen/letters.
  • Letters van je naam leren schrijven en je hele naam.
  • Manipulatie van fonemen/letters.
  • Klank/tekenkoppeling aanleren.
  • Invented spelling, cratief schrijven.
  • Interactief voorlezen.
  • Activiteiten rond letters.
  • Analyseren van woorden in klanken (het kind zegt een woord na en daarna de losse klanken).
  • Synthese op lettergreepniveau. Lettergrepen worden hardop voorgelezen. Na elke lettergreep een korte pauze laten valllen. Het kind noemt het bedoelde woord.
  • Synthese op klankniveau. De klanken worden hardop voorgelezen, met na elke klank een pauze. Het kind zegt de klanken na en plakt ze daarna aan elkaar.

Dyslexieprotocol, onderdelen hiervan zijn:

  • Letters benoemen.
  • Snel benoemen van eenvoudige primaire kleuen.
  • Beginklank kunnen zeggen (Eenvoudige klankbewustzijnstaak).
  • Pogingen ondernemen om tot schrijven te komen.
  • Kan het kind zijn eigen naam schrijven? Goed, deels of niet?
  • Probeert het kind ook andere woorden te schrijven? “Invented spelling” geeft zicht op de ontwikkelingsfase van het kind (A. Bus 1991, 1995).
dyslexietest

Deel deze pagina

Interessante informatie gevonden? Deel dan deze pagina op de sociale media en vertel het door.

Bel direct
070 514 5790
Heeft u direct behoefte aan een adviesgesprek? Laat uw telefoonnummer achter en ik bel u zo snel mogelijk terug.