Adres: Eikenhorstlaan 16 Postcode: 2245 BC Wassenaar Telefoon: 070 514 5790lees meer »
Over mij
Ik ben Gladys Bonta-Wetzel. Ik ben een logopedist met ruim 33 jaar ervaring. Na mijn afstuderen in 1981 aan de Hogeschool in Amsterdam ....
lees meer »
Sociale media
Volg de laatste nieuws van mijn praktijk middels de sociale media.
Lid van De Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie en tevens geregistreerd in de Kwaliteitsregister Paramedici.
Dyslexie Behandeling
Dyslexiebehandeling bij jonge kinderen:
voorschotbenadering kleuters van 5 jaar met risicofactoren voor de komende leesontwikkeling.
Intensieve training auditief geheugen m.b.v. o.a. ‘Audiolog’; 3-4 voorgezegde woorden nazeggen in precies dezelfde volgorde; voorgezegde zinnen nazeggen en met blokjes woord voor woord laten neerleggen en dan nog eens de voorgezegde zin laten herhalen, terwijl de blokjes worden aangeraakt.
Interactief voorlezen (woordenschat uitbreiden, taalbegrip stimuleren en luisterhouding, concentratie verbeteren.
Activiteiten rond letters, bijv. grote letters overschrijven
Letters van je naam leren schrijven en je hele naam
Identificatie van fonemen/letters
Manipulatie van fonemen/letters
Klank/tekenkoppeling aanleren
Creatief schrijven, invented spelling
Analyseren van woorden in klanken (het kind zegt een woord na en daarna de losse klanken)
Synthese op lettergreepniveau. Lettergrepen worden hardop voorgelezen. Na elke lettergreep een korte pauze laten vallen. Het kind noemt het bedoelde woord.
Synthese op klankniveau. De klanken worden hardop voorgelezen, met na elke klank een pauze. Het kind zegt de klanken na en plakt ze daarna aan elkaar.
Dyslexiebehandeling bij oudere kinderen:
Duidelijke articulatie van alle klanken. Stemloze en stemhebbende klanken goed uitspreken (s/z, p/b, t/d, f/v) en in de spontane spraak.
Goed uitstempelen van woorden met meer dan 2 klankgroepen/lettergrepen.
Duidelijk articuleren vertraagt het spreektempo op een positieve wijze en helpt om niet ‘weg te vliegen’ in asscociaties.
De pragmatiek van het vertellen m.b.v. de 5 W’s (Wie, Waar, Wanneer, Wat en Waarom) gestructureerder en overzichtelijker maken.
Gebruik van korte, overzichtelijke zinnen (5 – 6 woorden).
Via ‘Spelling in de lift’ en ‘Spelling in beeld’ met gekleurde uitlegkaarten alle (moeilijke) spellingsregels herhalen via de ‘Bloonmethode’ en de ‘Retentiemethode’.
Controle van de spellingsregels via het PI-dictee.
Via ‘Nieuwsbegrip’ het begrijpend lezen stimuleren (= met meer nadruk lezen op belangrijke woorden en meer pauzes inlassen in een zin) en ook beter leren samenvatten van het gelezene.
Betere ademhalingstechniek (= de lage buik-/flankademhaling) aanleren bij zowel het lezen als het spreken.
Betere ademhalingstechniek en een goede zit- en stahouding is ook belangrijk voor een goede bloeddoorstroming naar je hersenen. Dit verhoogt je concentratie/je focus te versterken.
Deel deze pagina
Interessante informatie gevonden? Deel dan deze pagina op de sociale media en vertel het door.